Zásadní rozdíly v kvalitě Omega 3 na trhu

/ 3 ledna, 2020/ Všechny články, Zdraví & Studie

Omega 3 mastné kyseliny jsou v současnosti velmi skloňované pro své komplexní blahodárné účinky na lidský organismus. Jde o označení skupiny nenasycených mastných kyselin (součást tuků), které jsou prospěšné našemu zdraví. Pro lidský organizmus jsou nezbytné, sám si je přitom nedokáže vytvořit. Bohatým zdrojem omega 3 mastných kyselin je rybí olej.

Zajímavost: Ale ani ryby omega 3 kyseliny nesyntetizují, ale přijímají v potravě – z řas.


K čemu jsou potřebné mastné kyseliny?

Nejdůležitější typy mastných kyselin jsou EPA (kyselina eikosapentaenová) a DHA (kyselina dokosahexaenová).

  • EPA podporuje snížení hladiny celkového a LDL cholesterolu
  • protizánětlivé účinky
  • zlepšuje kvalitu cév a snižuje riziko kardiovaskulárních chorob
  • pozitivně ovlivňuje imunitní systém a zmírňuje projevy autoimunitních onemocnění a alergií
  • reguluje hormonální systém a pomáhá ženám při PMS nebo během klimakteria
  • Dostatečný příjem EPA také potlačuje projevy deprese
  • DHA je důležitá především pro správnou funkci mozku a srdce
  • Redukuje hladinu nežádoucího LDL cholesterolu a zvyšuje hladinu zdravého HDL cholesterolu, zároveň snižuje riziko infarktu.
  • Správný vývoj plodu a rozvoj mentálních funkcí u dětí
  • Podporuje normální vývoj a zdravý stav očí
  • příznivě ovlivňuje nervový systém
  • zlepšuje paměť
  • Díky protizánětlivému působení DHA zmírňuje projevy autoimunních onemocnění jako revmatoidní artritida nebo lupénka.

Dvě formy zpracování rybího oleje

Koncentrace těchto kyselin v rybím oleji se pohybuje pouze okolo 20 – 30%.

Na trhu však můžeme najít rybí olej s koncentrací těchto esenciálních mastných kyselin v rozmezí 60 – 90%.

To je docíleno rozdílným zpracováním. Zkoncentrované mastné kyseliny se zpracovávají dvěma způsoby:

ve většině případů, se nechají zkoncentrované mastné kyseliny reagovat s lihem za vzniku EE (ethylesterů) mastných kyselin.

nebo jsou mastné kyseliny opětovně napojeny na molekulu glycerolu, čímž vznikají mastné kyseliny ve formě TG (nebo TAG, triglyceridy)

A v čem se tyto formy liší prakticky?

mastné kyseliny ve formě EE

jsou levnější a organizmus je využívá obtížně, komplikovaně a v malém množství.

mastné kyseliny ve formě TG

jsou dražší, ale mnohem více využitelné.

Obrázek ukazuje využití omega 3 mastných kyselin EPA v organizmu. Je zřejmé, že kvalitní a přirozená forma omega 3 kyselin (TG) je ekonomičtější a organismu prospěšnější, než levná EE.